Omgaan met het verlies van een dierbare

Wanneer je iemand verliest die je heel dierbaar is dan zal dat als een zware klap aankomen en voor veel verdriet zorgen. Maar het is natuurlijk iets waar we bijna allemaal tijdens ons leven mee te maken krijgen. Wanneer iemand waar je heel veel van houdt komt te overlijden dan zul je in een rouwproces terecht komen. Uiteindelijk wil je natuurlijk stoppen met rouwen en weer verder gaan met een gelukkig leven. Toch gebeurt het vaak dat mensen vast komen te zitten in een rouwproces en soms destructieve gewoontes en gedachtes krijgen. In dit artikel bespreken we daarom hoe je omgaat met het verlies van een dierbare en hoe je goed door het rouwproces heen kunt komen.

De vijf stages

Er zijn vijf stages waar de meeste mensen tijdens een rouwproces doorheen gaan. Deze stages zijn over het algemeen, ontkenning, kwaadheid, onderhandelen, depressie en acceptatie. Natuurlijk is het niet zo dat elke persoon door alle stages een gaat en ook net zo lang in die stages blijft. Sommige mensen hebben vooral een depressie bijvoorbeeld en zijn bijna niet in de andere stages. Maar wat wel iedereen wil is uiteindelijk uitkomen bij acceptatie. Pas wanneer je het verlies hebt verwerkt en geaccepteerd kun je verder met je leven.

Schakel hulp in

Mensen die heel veel verdriet hebben willen nog weleens de neiging hebben om zichzelf te isoleren. Het is ook logisch dat je tijdens een moeilijke periode alleen wilt zijn. Ook is het soms moeilijk om met andere mensen over zo’n verlies te praten als ze zelf nooit zoiets hebben meegemaakt. Toch is het ontzettend belangrijk om hulp in te schakelen. Als het nodig is kan dit bijvoorbeeld ook betaalde, professionele hulp zijn. Denk bijvoorbeeld aan een psycholoog gespecialiseerd in het rouwproces. Maar als je zeer spiritueel bent zou je bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor paragnost. Iemand die probeert contact te leggen met de overleden dierbare.

Vermijd slechte gewoonten

Wanneer je heel veel pijn en verdriet voelt kan het aantrekkelijk zijn om deze pijn en het verdriet te verminderen door bijvoorbeeld wat alcohol te drinken. Maar alhoewel er niks mis is met een glas wijn op zijn tijd, kan het ook in een gevaarlijke verslaving uitlopen. Het is nooit een goed idee om je emoties weg te drinken en in plaats daarvan kun je beter andere afleidingen zoeken. Denk bijvoorbeeld aan sporten of het beginnen van een nieuwe hobby.

Related Posts