3 manieren om je kantoor gezonder te maken

Ik herinner mij goed de eerste week dat ik begon bij mijn nieuwe baan na mijn studies. Het betrof een kantoorbaan. Ineens zat ik 40 uur per week lang stil achter een bureau. In de periode die volgde, merkte ik dat ik minder energie had dan daarvoor. Zal wel te maken hebben  met alle nieuwe indrukken, dacht ik nog. Maar het kwam simpelweg door ongezonde kantoor gewoonten aan te nemen. Dit zag ik ook terug op de weegschaal…

Daarom heb ik alle ongezonde gewoontes op werk eens op een rijtje gezet, en gezonde alternatieven bedacht.

1. Investeer in sta-bureaus

Zitten is het nieuwe roken, word ook wel eens gezegd. Het grootste gevaar van een kantoorbaan is de vele uren die je zit achter je computer. Maar dat is nergens voor nodig. Hoekbureaus zijn er in allerlei soorten en maten.  Een zit sta bureau geeft je de mogelijkheid een aantal uur per dag zittend en een aantal uur per dag staand te werken.

Bij ons op kantoor zijn dergelijke bureaus inmiddels aangeschaft. Heb jij meer moeite met je baas overtuigen? Probeer dan tussendoor zo vaak mogelijk op te staan. Ga aan de wandel bij een telefoontje, voeg misschien zelfs wat squats toe in deze wandeling. Zet ook een alarm die je er aan herinnert je benen even te strekken.

2. Houd gezonde snacks bij je op kantoor

Laat bij het volgende tripje naar de koffie automaat het koekje eens links liggen. Het is gemakkelijk steeds in de verleiding te komen, zeker aan het einde van de middag wanneer je energiepeil al behoorlijk laag is. Weerhoud jezelf daarom van deze verleiding, en zorg dat er altijd wat gezonds te snacken valt. Denk aan fruit, groenten met hummus, ongezoeten yoghurt, of een handje nootjes.

3. Drink veel water

Water is een van de belangrijkste bouwstenen van ons leven, en stimuleert ons metabolisme. Voldoende hydratatie helpt ook tegen gewichtstoename omdat het ons een gevuld gevoel geeft. Vaak halen mensen honger en dorst namelijk door elkaar. Volgende keer dat je trek hebt, neem dan eerst een slok water. Zorg dat je altijd een klein flesje water op je tafel hebt staan. Het is aan te raden om voor en na de lunch minimaal een liter water te drinken. Bijkomend voordeel: door de extra toiletbezoekjes zet je ook extra stappen!

Op deze manier hoeft werken op kantoor geen aanslag te zijn op je gezondheid! Met kleine veranderingen in je dagelijkse routine, werkplek en je kantoorruimte kan je gezond eten en voldoende beweging makkelijk in je werkdag integreren.

Related Posts